
Ammatillisen koulutuksen reformi ja työelämälähtöisyys
Vuoden 2018 alussa Suomessa voimaan astunut ammatillisen koulutuksen reformi toi mukanaan merkittäviä muutoksia oppimiseen ja työelämäyhteyksiin. Uudistuksen tavoitteena oli lisätä työelämälähtöisyyttä, osaamisperusteisuutta ja yksilöllisiä oppimispolkuja, mikä nopeutti opintojen etenemistä. Vastaavia työelämälähtöisiä malleja on käytössä myös Alankomaissa, mutta maiden välillä on eroja toteutustavoissa.
Suomessa esimerkiksi Varalan opiskelijat osallistuvat työpaikalla oppimiseen muutaman kerran viikossa kuuden viikon periodeissa tai pidemmillä jaksoilla. Hollannissa MBO College Amstelland -oppilaitoksessa soveltavan liikunnan työssä oppiminen toteutuu kahtena päivänä viikossa marraskuusta toukokuuhun. Pidempikestoiset jaksot mahdollistavat syvällisemmän perehtymisen työympäristöön, asiakkaisiin ja organisaation toimintatapoihin, mikä parantaa opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia. Opiskelijat kertoivat työpaikalla oppimisensa kehittäneen heidän vuorovaikutus- ja kommunikointitaitojaan sekä lisänneen itseluottamusta ja kykyä kohdata erilaisia liikkujia.
Liikuntasuositukset ja saavutettavuus
Alankomaiden terveysneuvosto (Gezondheidsraad) on asettanut kansalliset liikuntasuositukset, jotka painottavat fyysisen aktiivisuuden merkitystä terveyden ylläpitämisessä. Aikuisille suositellaan vähintään 150 minuuttia kohtuukuormitteista aerobista liikuntaa viikossa sekä lihasvoimaa kehittäviä harjoituksia kahdesti viikossa. Lapsille ja nuorille suositellaan vähintään tunti liikuntaa päivittäin.
Vierailin koulussa, joka on suunnattu oppilaille, joilla on oppimisen ja käyttäytymisen haasteita tai autismin kirjon piirteitä. Tässä koulussa on tunti liikuntaa joka päivä, ja aamutunnit on omistettu motoristen taitojen kehittämiseen. Liikunnanopettajat mahdollistavat harjoittelun yksin, parin kanssa tai ryhmässä, mikä tukee monimuotoista oppimista.
Muutama kuva omatoimisesta aamu liikunnasta:
Hollannin väestö ikääntyy nopeasti, kuten Suomessakin. Ikääntyneiden palvelutaloissa liikunta on jaettu kolmeen ryhmään: muistisairaat, apuvälineiden kanssa liikkuvat tai liikkumiseen tarvitsevat sekä muut ikäihmiset.
Liikunnanohjaajat työskentelevät moniammatillisessa ympäristössä, jossa liikunta tukee toimintakykyä ja yhteisöllisyyttä. Esimerkiksi uimatunneilla osallistujat voivat toimia myös apuohjaajina, mikä vahvistaa osallisuutta.

Tasa-arvo ja inklusiivisuus liikunnassa
Hollannissa liikunnan ja urheilun saavutettavuus on keskeinen tavoite. Monet liikuntapaikat ja urheiluseurat tarjoavat mahdollisuuksia eri taustoista ja fyysisistä lähtökohdista tuleville henkilöille. Esteettömät liikuntatilat ovat yleisiä, ja esimerkiksi para-urheilulle on vahva tuki. Hollannin paralympiaurheilijat ovat menestyneet kansainvälisesti, ja maassa järjestetään runsaasti tapahtumia, jotka edistävät esteetöntä liikuntaa.
Naisten ja miesten tasa-arvo on Hollannissa urheilun keskiössä. Naisten jalkapallomaajoukkue on saavuttanut suurta arvostusta, ja panostuksia tehdään sukupuolten tasa-arvoon myös palkitsemisen osalta.
Only Friends – urheiluseura kaikille

Amsterdamissa toimiva Only Friends -urheiluseura on hyvä esimerkki inklusiivisesta liikunnasta. Seura tarjoaa 29 eri urheilulajia lapsille ja nuorille, joilla on jokin vamma. Seuran perustaja Dennis Gebbink perusti toiminnan vuonna 2000, kun hänen fyysisesti vammaisella pojallaan Myronilla ei ollut sopivaa paikkaa perinteisessä jalkapalloseurassa. Seuran motto "Olet hyvä juuri sellaisena kuin olet!" kuvastaa sen keskeisiä periaatteita: osallisuus, liikunnan ilo ja ystävyyssuhteiden rakentaminen. Vuonna 2010 avattu Friendship Sports Centre tarjoaa esteettömät puitteet lähes 800 lapselle ja nuorelle viikoittain.
Only Friendsin toiminta osoittaa, miten yhdenvertaisuus ja saavutettavuus voidaan tuoda liikunnan keskiöön. Seuran menestys toimii esimerkkinä muille maille siitä, miten inklusiivisuus voi vahvistaa yhteisöllisyyttä ja liikunnan iloa.
Vietimme päivän ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kanssa täällä. Ohessa muutama kuva päivästä:
Lisää tietoa: https://onlyfriends.nl/
Video: Introducing Only Friends
Hollannin liikuntakulttuurista opittavaa
Hollannissa liikunta nähdään paitsi fyysisenä aktiivisuutena myös yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistäjänä. Esteettömät liikuntatilat, soveltavat ohjelmat ja yhteisölliset ratkaisut takaavat, että liikunta kuuluu kaikille. Tämän kulttuurin ytimessä ovat:
Tasa-arvo liikunnassa: Liikuntamahdollisuudet ovat avoimia kaikille sukupuolesta, taustasta tai fyysisistä kyvyistä riippumatta.
Monikulttuurinen lähestymistapa: Liikunta yhdistää eri taustoista tulevia ihmisiä ja edistää kulttuurien välistä ymmärrystä.
Yhdessä liikkumisen kulttuuri: Ryhmäliikunta ja yhteiset urheilutapahtumat tukevat inklusiivisuutta.
Koululiikunnan rooli: Inklusiivinen liikunta sisällytetään kouluopetukseen, jolloin jokainen lapsi pääsee osallistumaan kykyjensä mukaan.
Suomessa voisimme oppia Hollannin mallista erityisesti pitkäjänteisen työpaikalla oppimisen vaikutuksista sekä soveltavan liikunnan luontevasta sisällyttämisestä arkeen. Tämä koskee niin koululiikuntaa, työelämää kuin ikääntyvien liikuntaa. Tekoälyn ja digitalisaation mahdollisuudet avaavat myös uusia tapoja ohjata liikuntaa verkossa ja tavoittaa laajempi osallistujajoukko.
Hollannin esimerkki osoittaa, että liikunta ei ole pelkästään fyysisen hyvinvoinnin väline, vaan se voi toimia myös tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistajana. Jokainen askel kohti inklusiivisempaa liikuntakulttuuria on askel kohti hyvinvoivempaa yhteiskuntaa.
Ursula Haapanen
Opmerkingen